title

طراحی ساختمان اداری

star امتیاز از نظر کاربران : 0 از 5

آنچه در این مقاله می خوانید

طراحی ساختمان اداری و الزامات اجرایی در آن امروزه به بخش تاثیرگذاری از طراحی داخلی ساختمان و معماری تبدیل شده و نقش مهمی در حوزه طراحی یافته است. تهیه یک پلان استاندارد و معتبر که واجد همه بخش‌های مورد نیاز بوده و به‌لحاظ نقشه نیز از انسجام لازم برخوردار باشد، مستلزم اشراف بر علوم روز مهندسی طراحی سازه در بخش ساختمان‌های اداری است.

این همه بر مبنای نیازهای موجود در چنین بناهایی برنامه‌ریزی و اجرا شده و حاصل آن ساختمانی با همه قسمت‌های مورد نیاز است که به‌خوبی از عهده تامین فضای مناسب، کافی و طبقه‌بندی شده جهت اجرای امور اداری برمی‌آید.

در نوشتار پیش رو به معرفی طراحی ساختمان اداری و نقش آن می‌پردازیم.

با ما تا انتهای مطلب همراهی کنید، همچنین میتوانید درباره طراح داخلی اداری نیز مطالعه نمایید..


طراحی ساختمان اداری

برای کسانی که به عنوان کارمند در ساختمان‌های اداری مستقر هستند یا آنها که در نقش ارباب رجوع وارد چنین مکان‌هایی می‌شوند، فرم ساختمان اداری و محل قرارگیری بخش‌های مختلف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تاثیر قوی این مورد که هنگام طراحی ساختمان تعیین می‌شود آنقدر بالاست که انتخاب و اجرای صحیح آن می‌تواند نقش عمده‌ای در کیفیت و کارایی ساختمان و رضایت کاربران آن ایفا نماید.

با توجه به اشراف مهندسین طراح ساختمان به این موضوع، با اعمال طراحی صحیح و اصولی و در نظر گرفتن الزامات موجود در فعالیت‌های اداری، طراحی ساختمان اداری با حساسیت ویژه اجرا می‌شود.

در بررسی این شیوه طراحی ساختمان، به اصولی برمی‌خوریم که مراعات آنها فضا را برای انجام بهینه امور با کمترین صرف زمان و انرژی مهیا نموده و محیطی مناسب جهت مراودات اداری فراهم می‌آورد.

در کنار این موارد، ذهنیت خلاق طراحان چنین بناهایی با تدارک تدابیر لازم و اعمال آنها، جنبه‌های مختلف جهت بهینه‌سازی طراحی را به اجرا می‌گذارد.

مواردی نظیر نور و رنگ مناسب، رعایت هارمونی بین اجزای سازه و نیز برقراری نظم ساختاری بین واحدهای مختلف از مهم‌ترین این موارد به‌شمار می‌آیند. علاوه بر این موارد، جزئیات حساس دیگری نیز وجود دارد که با مراعات آنها طراحی ساختمان اداری شکل گرفته و فضایی ممتاز و متمایز جهت انجام امور اداری ایجاد می‌شود.

در ادامه مطلب به بررسی بیشتر این موارد می‌پردازیم.

با ما همراه بمانید.


طراحی ساختمان اداری و اصول کلی آن

فضای اداری به‌دلیل کاربری متمایزی که دارد نیازمند طراحی خاص و متمایزی است که بتواند به‌خوبی تعامل لازم بین کارمندان و محیط کاری را رقم زده و احاطه سمعی و بصری آنها را نسبت به شرایط کاری افزایش دهد. عاملی که با افزایش تمرکز و بالا رفتن راندمان کاری همراه بوده و نتایج مثبت خود را به‌خوبی نشان می‌دهد.

اصلی‌ترین وجه تمایز انواع طراحی ساختمان اداری در باز یا بسته بودن این نوع فضا شکل گرفته و به طراحی متنوع این نوع فضا منجر می‌شود که شامل انواع زیر است:


طراحی ساختمان اداری با فضای کار باز یا Open Office

این نوع طراحی که برای کار گروهی با بیش از 10 نفر کارمند طراحی شده برای فعالیت‌های نیازمند به ارتباط مستمر طراحی شده و جهت کارهایی با تمرکز پایین مناسب است.


طراحی ساختمان اداری با فضای کار گروهی Team Space

فضای کاری نیمه بسته‌ای است که برای گروه‌های کاری 2 تا 8 نفره طراحی و با پارتیشن تقسیم‌بندی می‌شود. سطح تمرکز در این نوع طراحی متوسط بوده و برای فعالیت‌های گروهی در سطح متوسط مناسب است.


طراحی ساختمان اداری با اتاق گروهی Team Room

این فضای بسته کاری مناسب برای 4 تا 10 نفر بوده و به‌ویژه برای امور مهم و محرمانه اداری و نیازمند به ارتباط درون گروهی و مداوم مناسب است.


جایگاه موقت Touch Down

این فضا برای 1 نفر و مناسب جهت فعالیت‌هایی با سطح تمرکز پایین طراحی شده است.


سالن کار راحت Work Lounge

این نوع فضا برای موارد مشورتی یا تعامل فوری و جهت 2 الی 6 نفر طراحی شده است.


طراحی ساختمان اداری تحت عنوان اتاقک کار Cubicle

این فضای نیمه بسته نیز با پارتیشن تقسیم شده و برای کار انفرادی و مشاغلی با سطح متوسط تمرکز مناسب است.


طراحی ساختمان اداری با دفتر کار خصوصی Private Office

این فضا به شکل بسته و به‌طور اختصاصی جهت فعالیت‌های محرمانه و نیازند به تمرکز بالا و ملاقات‌های روزانه طراحی شده است.


طراحی ساختمان اداری با دفتر کاری مشترک Shared Office

این فضای اداری به شکل بسته و مناسب برای 2 یا 3 نفر مهیا شده و جهت فعالیت‌هایی با تمرکز متوسط در قالب گروهی طراحی شده است.


طراحی ساختمان اداری با باجه مطالعه Study Room

این فضا همانطور که از نامش برمی‌آید، برای مطالعه و تمرکز مناسب بوده و برای 1 نفر طراحی شده است.


طراحی ساختمان اداری و بخش‌های مختلف در طراحی

بخش‌های مختلف در طراحی ساختمان اداری کدامند؟

یکی از اصول مهمی که در طراحی ساختمان‌های اداری باید به آن توجه شود در نظر داشتن بخش‌های مختلف مورد نیاز در یک بنای اداری است. بر خلاف تصور اولیه، در یک سازه اداری تنها به امور اداری رسیدگی نمی‌شود و خدمه و کادر حاضر در آن نیازمند فضاهای ویژه با کاربری‌های متفاوتی نیز هستند. بسته به وسعت چنین مکانی و تعداد کارکنان آن و نیز با توجه به ساعات و میزان کار صورت گرفته در آن، نیاز به چنین فضاهایی در طراحی ساختمان اداری به‌چشم می‌خورد:

قسمت اداری: این قسمت که اصلی‌ترین پلان در نظر گرفته شده برای یک ساختمان اداری است شامل دفاتر مجزا برای افراد به‌صورت منفرد یا گروه‌های 3 نفره بوده و نیز کارگاه‌ها و دفاتر گروهی را برای مجموعه‌های تا 20 نفره شامل می‌شود. بسته به اینکه فضای اداری با پلان باز یا بسته طراحی شده باشد، طراحی این بخش متفاوت خواهد بود.

در اداراتی با پلان باز، جز بخش اختصاصی که برای منشی‌گری مجزا در نظر گرفته می‌شود، سایر بخش‌ها برای کار گروهی و فردی چند منظوره طراحی می‌شوند.

خدمات بایگانی: اسناد، پرونده‌ها و متعلقات اداری موجود شامل میکروفیلم‌ها، لوازم بایگانی، تجهیزات الکترونیکی و... در هر اداره در بخشی با نام انبار اسناد نگهداری می‌شوند. در همین بخش لوازم خرد کن و اسناد بازسازی نیز جمع‌آوری و مراقبت شده و بخش ویژه برای این امور در طراحی ساختمان اداری در نظر گرفته می‌شود.


اصول طراحی پلان ساختمان اداری

پست‌خانه: در هر ساختمان اداری بخشی با عنوان پست خانه به محموله‌های پستی و کنترل ورود و خروج اقلام اداری و تجهیزات تعلق دارد که در طراحی کلی ساختمان اداری منظور می‌شود.

بخش نمایش گروهی: این فضا که جهت نمایش فیلم و اسلاید و اجرای برخی برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شده، دارای دیوارهای متحرک بوده و قابلیت مانور بر روی وسعت فضا را داراست.

بخش خدمات اصلی اداری: این قسمت که در طراحی ساختمان اداری از اهمیت بالایی برخوردار است دارای تجهیزات تکثیر و نوشتاری، پرینت و چاپ، فتوکپی و کامپیوترهای شخصی بوده و بسیاری از کارهای کلیدی اداری در آن صورت می‌پذیرد.

اهمیت طراحی حساب شده و قوی برای این بخش در طراحی ساختمان اداری غیر قابل چشم‌پوشی است.

مکان‌های ضمیمه و اضافه: معمولا فضاهایی برای آموزش‌های اداری، علاوه بر سالن نمایش گروهی و برای برگزاری کلاس‌های اداری در نظر گرفته می‌شود که در طراحی اولیه با نام مکان اضافه از آنها یاد می‌شود.

امکانات اجتماعی و کاربری: فضای در نظر گرفته شده برای خدمات عمومی شامل آشپزخانه و سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی، رختکن، سالن ورزشی و بسیاری دیگر از تمهیدات مهیا شده در هر ساختمان اداری نیز از قسمت‌های مهم در طراحی ساختمان اداری هستند. بسته به وسعت و ساعات حضور کارکنان در اداره مربوطه، طراحی این بخش می‌تواند با تفاوت‌هایی اجرا شود، اما وجود هر یک از این بخش‌های اصلی در ساختمان اداری الزامیست.

پارکینگ و محوطه ماشینی: طراحی بخشی برای ورود و خروج و نیز استقرار خودروهای اداری همواره بخشی از طراحی ساختمان اداری بوده و سهم زیادی در تکمیل طراحی یک سازه اداری ایفا می‌کند.

بخش خدمات فنی و تاسیسات: این قسمت شامل آبدارخانه، خدمات تهویه مطبوع و سیستم‌های مرتبط، سیستم‌های سرمایش و گرمایش و مرکز پردازش کامپیوتری و تجهیزات مربوط به آن بوده و در طراحی اداری ساختمان در نظر گرفته می‌شود.

فضاهای عمومی و مشاعات: مواردی مانند راه پله، بالکن، ورودی و خروجی بنا، آسانسور و پله‌های اضطراری با این عنوان در طراحی ساختمان اداری منظور می‌شوند.

اکنون که با انواع طراحی ساختمان اداری در پلان باز و بسته آشنا شدیم، لازم است به نکات فنی در این طراحی‌ها نیز توجه نموده و موارد مطرح شده در آن را مرور کنیم.


طراحی ساختمان اداری (نور و نقش آن در طراحی)

طراحی ساختمان‌های اداری و نقش پنجره‌ها و زاویه تابش آفتاب به درون بنا از موارد مهمی است که به‌ویژه با توجه به ساعات طولانی کار و فعالیت‌های اداری نقش مهمی در حفظ سلامتی کارکنان ایفا می‌کند.

بر این اساس طراحان چنین بناهایی کوش می‌کنند تا امکان بیشترین استفاده از نور طبیعی خورشید را در ساعات روز فراهم آورند.

این مورد هم‌چنین به‌لحاظ استفاده از روشنایی روز نیز دارای اهمیت بوده و علاوه بر تامین سلامتی افراد، نقش به سزایی نیز در صرفه‌جویی مصرف انرژی برای روشنایی دارد. هم‌چنین در فصول سرد سال می‌توان از طراحی ساختمان اداری با قابلیت تابش آفتاب به درون ساختمان جهت گرمایش محیط استفاده نموده و از این نظر نیز در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی نمود.

طراحی ساختمان اداری و مشکلات آلودگی صوتی...

یکی از ویژگی‌های دنیای صنعتی که به‌ویژه در محیط‌های کاری بیشتر خودنمایی می‌کند، مشکلات آلودگی صوتی است که این روزها گریبانگیر فضاهای اداری نیز شده است. البته طراحی مهندسی شده چنین فضاهایی تا حد زیادی از بروز چنین مشکلاتی کاسته و آن را کنترل می‌کند.

با در نظر داشتن المان‌های طراحی، پارتیشن‌بندی علمی و به‌ویژه کاربرد پنجره‌های دوجداره و عایق‌ صوتی در این فضاها می‌توان به حد قابل توجهی از مشکلات صوتی کاسته و فضایی مناسب جهت تمرکز، تعاملات کاری و انجام امور با تمرکز لازم را مهیا نمود.

لازم به یادآوری است که نقش پارتیشن‌بندی صرفا تقسیم فضاهای بزرگ به قطعات کوچکتر بوده و سهمی در کاهش یا تضعیف صداهای موجود ندارد. بر این اساس لازم است برای پیشگیری از این مشکلات به فاکتورهای دیگری از قبیل پانل‌های عایق صوت و یا دکوراتیو ضد صدا متوسل شوید.


طراحی ساختمان اداری با در نظر داشتن زیبایی محیط

یکی از موارد مهمی که در طراحی ساختمان اداری و دکوراسیون به‌کار رفته در آن حائز اهمیت است، نگاه زیباشناختی به محیط است. این موضوع زمانی ارزش و اهمیت خود را بیشتر نمایان می‌کند که به ساعات طولانی کار و تاثیر حضور طولانی افراد در محیط اداری توجه نماییم.

بر این اساس لازم است در طراحی ساختمان اداری به مواردی نظیر ایجاد فضای سبز، حتی در حد کاربرد دکوراتیو ویژه این کار به شکل فلاور باکس و موارد مشابه، اهمیت بیشتری داده شود.

انتخاب و پیاده‌سازی دکوراسیون اداری مناسب با در نظر داشتن نکات طراحی و سبک‌شناسی نیز بخش دیگری از این تمهیدات است که شکل حرفه‌ای از طراحی ساختمان اداری را به نمایش می‌گذارد.

انتخاب منظر یا چشم‌انداز مناسب نیز از دیگر مواردی است که به‌نوبه خود تاثیر بالایی در بهینه‌سازی فضای کار داشته و نشانگر قدرت اجرایی در طراحی ساختمان اداری با در نظر گرفتن دانش مهندسی مربوط به این کار است.

در کنار همه این موارد، وجود حساسیت بالا در مورد سلامت و ایمنی کارکنان در محیط اداری نیز از دیگر مواردی است که در طراحی ساختمان اداری به شیوه علمی همواره مد نظر قرار می‌گیرد.

بر این اساس لازم است در پروسه طراحی به موارد خطیری نظیر تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش کافی و نیز راه‌های خروجی مطمئن به‌ویژه برای موارد اضطراری اندیشیده شود.

بررسی امنیت محیط کار به‌لحاظ تردد افراد و سیستم‌های امنیتی از آلارم‌های هشدار و آژیرهای اعلان خطر تا سیستم کنترل با دوربین‌های کنترل کننده مدار بسته نیز هر یک بخش از پروسه امنیتی در طراحی ساختمان اداری را شامل می‌شوند.

و در پایان...

محیط اداری و کاربری‌های خاص آن همواره از چالش‌های طراحی ساختمان بوده سهم زیادی از موارد ابداعی و خلاقانه در زمینه مهندسی طراحی را به خود اختصاص داده است. مواردی نظیر انتخاب فضای کافی و پیاده‌سازی پلان مناسب برای این سازه بخشی از این حساسیت را به نمایش گذاشته و بیان می‌کنند.

خوشبختانه با وجود طراحان توانا حاضر در این حوزه و نیز برنامه‌های نرم افزاری مبتنی بر علوم مهندسی طراحی، شرایط مناسبی برای طراحی علمی چنین فضاهایی فراهم امده است.

امروزه امکان ثبت سفارش طراحی ساختمان اداری برای همگان فراهم بوده و کاربران می‌توانند از بهترین‌های طراحی در این زمینه بهره‌مند شوند.

خدمات مشاوره‌ای نیز در سایت‌های معتبر ارائه کننده این موارد موجود بوده و برای استفاده کاربران مهیاست.

بهینه سازی فضای اداری را با طراحی ساختمان اداری تجربه کنید!

title
دیدگاه شما؟
leave a comment
شما به این مقاله چه امتیازی می دهید؟ 0 از 5
captcha

با ما در ارتباط باشید
title
پروژه های مرتبط
project related
دیزاین اداری تجاری
شرکت اداری ظفر

پروژه اداری

مشاهده جزئیات

دفتر اداری رایان کاوه اندرزگو

پروژه اداری/دکوراسیون داخلی اداری

مشاهده جزئیات

روف گاردن اداری، مفتح

پروژه محوطه سازی/دکوراسیون فضای باز/روف گاردن

مشاهده جزئیات

پروژه اداری یزد به سبک مدرن هایتک

پروژه اداری/جدید ترین پروژه ها/ریشه

مشاهده جزئیات

طراحی اداری بابل به سبک مدرن مینیمال

پروژه اداری/جدید ترین پروژه ها/ریشه

مشاهده جزئیات